Boekanalyse: Het einde van Amerika.

Geschreven door Robert D. Kaplans

Kaplan reist kris kras door Amerika in een huurauto. Daar schrijft hij over in zijn boek: Het einde van Amerika. Over Amerikanen die niets anders willen dan consumeren.

De inhoud

Over het sub-urbaniserende Amerika wat volgens Kaplan het echte Amerika is. Een Amerika met een dodende eenduidigheid. Over plekken die iets zouden kunnen betekenen in de toekomst. Hij zoekt naar mensen en ontwikkelingen. Hij ziet verregaande veranderingen zowel binnen als buiten de grenzen van het land binnen de komende vijftig jaar. Over zwakke non-politiek aangaande Kosovo. Over hoe een rijke en corrupte bovenlaag de politieke macht eigent. Kaplan suggereert dat landen als Bulgarije en Rusland veel beter met een ‘hybride systeem van democratische elementen en sterke corporale en militaire krachten’ hadden kunnen beginnen. De oude, duidelijke gemeenschap van de democratie bestaat niet meer. Het is politiek gezien primitief. Bedrijven worden steeds belangrijker. Het doet hem denken aan premoderne Koninkrijken.

Opvallend

Wat mij vooral opvalt is zijn onderzoekende houding waardoor het boek tot stand is gekomen. Hoe de schrijver zijn rondreis gebruikt om een totaal beeld te creëren van het land. Wat mij ook opvalt is hoe zijn reis zijn mening beïnvloedt door het boek heen. Een reisverhaal is leuk om te lezen en dit boek heeft de schrijver goed geschreven.

Mijn mening

Amerika is een tof land en dat was vooral wat mij aansprak aan het boek. De cultuur is volkomen anders dan in Nederland en het verlangen om een keer een reis te maken naar Amerika werd groter. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat dit boek redelijk ouderwets was. Logisch, want het is ook al een oud boek dat jaren geleden is geschreven. Het bracht me veel duidelijk over de situatie in Amerika. Deze is uiteraard ondertussen flink veranderd, maar toch gaf het me zicht op dingen waarvan ik het fijne nog niet wist.

Hoe heeft het me als journalist verder gebracht?

Dit heeft mij op het gebied van journalistiek bedrijven verder gebracht op het vak van het vormen van een totaal beeld aangaande een onderwerp. Het boek laat zien hoe je onderwerp van verschillende kanten kan belichten zodat de lezer een (al dan niet subjectief) totaal beeld van de situatie krijgt. Verder is het super interessant dat mensen een boek schrijven over een reis die ze hebben gemaakt. Als journalist zou ik ook reizen willen maken en op dat gebied voel ik me betrokken bij de schrijver van Het einde van Amerika.

Conclusie

Ik wil graag naar Amerika om het land met eigen ogen te zien. De schrijver heeft me hierin geïnspireerd. Verder zou ik het boek aanraden voor mensen die iets ouder zijn dan ik, want ik kan me goed voorstellen dat leeftijdsgenoten dit boek niet zouden lezen.

Geef een reactie

