NieuwsVallei // Ervaringen als nieuwsjager

DSC02222Blok drie van de opleiding journalistiek op de Hoge School in Ede bestond zowel geheel uit nieuwsjagen. Dit was niet compleet nieuw voor mij. Ik had al wel wat ervaring in nieuwsjagen. Het viel daarentegen af en toe wel zwaar tegen om een echte nieuwsjager te zijn. Mijn ervaringen verschillen dan ook van volkomen positief naar volkomen negatief.

Ten eerste, het bellen van mensen leek me nooit een barrière, maar die bleek anders te zijn. Ik vond het soms toch nog wel lastig om een willekeurig vreemde persoon zomaar op te bellen. Er was me geen bepaalde wijk toegewezen, maar het kon iedere wijk in de Vallei zijn. Dit maakte het lastig, doordat ik niet makkelijk contacten kon opbouwen in één specifieke doelgroep.

Nieuwsjagen is een uitdaging. Je weet nog niet wat je te wachten staat. Ik begreep soms echt niet waarom mensen zo ontzettend moeilijk deden om iets te delen of te laten publiceren. Mensen kunnen soms zodra je het woord journalist noemt, aftasten en dichtslaan.

Het geeft een ontzettend goed gevoel als je een persoon opbelt en meteen alle informatie kunt verzamelen die je nodig hebt. Dit scheelt veel tijd en stres. Het geeft dan even een geluksgevoel en een boost om naar het volgende verhaal te gaan. Het is ook fijn als je meteen de juiste foto kunt maken. Dat scheelt weer een zoektocht op het internet naar een bruikbare foto. Ik heb geleerd dat het handig is om een aantal foto’s standaard op je computer te hebben staan die je vaak kunt gebruiken.

Een nieuwsjager zijn en tegelijkertijd een student zijn is het grootste punt waar ik op stuitte. ’s Middags in de collegezaal zitten terwijl je ergens een interview had kunnen doen. Vaak is een schooldag voldoende en heb je behoefte aan een pizza en een relaxmomentje.

Het nieuwsjagen is me in het algemeen bevallen, maar uiteraard waren er een paar tegenvallers. Ik denk dat dit er helemaal bijhoort en dat je met de tijd steeds meer leert over het vak. Je leert je eigen werkwijze kennen en weet je sterke en zwakke punten. Mijn sterke punten lagen bij het interviewen en schrijven. Mijn zwakke punten lagen in het zoeken van goede, bruikbare onderwerpen.

Geef een reactie

