Boekanalyse: Rob Wijnberg / De Nieuwsfabriek

Wat is nieuws? Ik hoor het Rob Wijnberg nog zeggen tijdens de allereerste Journalistiek Arena op de CHE. Als compleet groentje, niets wetend over journalistiek, zat ik in de zaal. Luisterend naar wat Rob te vertellen had over deze vraag. In zijn boek ‘De Nieuwsfabriek’ wordt over deze vraag geschreven. Een interessant vervolg op de Journalistiek Arena waar hij gastspreker was.

De inhoud

Over nieuws. Wat is nieuws? Over journalistiek. Is de journalistiek niet alleen maar een aandacht economie? Over de krant. Staat de krant niet veel te vol met meningen? Een aantal vragen die worden behandeld in het boek. Verschillende verdienmodellen zijn geschreven in het boek. Van opiniedwang (zonder mening ben je nergens) tot de ontknopingsdwang (is die Arabische revolutie nou nog niet afgelopen). Rob bespreekt in zijn boek meerdere klachten over de journalistiek en benoemd allerlei tekortkomingen en klachten. Om deze negatieve gedachten te nuanceren, schrijft hij in ‘De Nieuwsfabriek’ een lijst met negen gedachten over hoe de ideale krant eruit zou moeten zien. Hierbij suggereert hij bijvoorbeeld hoe hij tegen de clichématige beeldvorming is.

Opvallend

De termen die hierboven worden genoemd vind ik opvallend leuk bedacht. De naamgeving is een fascinatie. Termen waarvan ik nog nooit eerder heb gehoord. Veel nieuws in dingen die eigenlijk iedere dag tussen de uren heen kruipen en waarvan ik me niet bewust was. Ook viel me de manier van schrijven op. Rob gebruikt een manier van schrijven die heel aangenaam is om te lezen. Niet saai, maar lekker vlot. Deze manier van schrijven zie ik niet altijd. Dit maakt het een stuk interessanter om te lezen.

Mijn mening

Een boek vol goede voorbeelden. Neem bijvoorbeeld een voorbeeld van prins Friso. Naar mijn mening gezegd, een heel goed voorbeeld van de reden waarom iets nieuws is. Hij is beroemd, dus nieuws. Het is fijn dat Rob dit soort voorbeelden gebruikt in zijn boek. Dit geeft zoveel duidelijkheid over dingen die hij bedoelt. Het is fijn dat Rob een hele duidelijke mening over dingen heeft. Dit geeft een reden om door te lezen en zijn argumenten in je op te nemen. Vervolgens kun je er zelf over na denken. Het is goed dat tegenover de negatieve gedachten over de journalistiek ook wordt gesuggereerd over hoe het wel zou moeten. Dit zet het boek in een minder negatief daglicht. Het boek is lekker actueel.

Hoe heeft het me als journalist verder gebracht?

Ik vind Rob Wijnberg een hele goede journalist en daardoor denk ik dat het lezen van zijn boeken altijd een bijdrage zullen leveren aan mijn journalistzijn. Dit merkte ik al tijdens de Journalistiek Arena. Dat het een journalist is waarvan ik persoonlijk over het vak echt dingen kan leren. Het heeft mijn blik op de journalistiek kritischer gemaakt, dan deze was voor het lezen.

Conclusie

Een boek die journalisten een kritisch oog geeft op het vak dat ze beoefenen. Dat is wat ik kan concluderen na het lezen van dit boek. Voor iedere journalist is er iets uit te halen en dan heb ik het dus vooral over de kritische kijk op de journalistiek die Rob Wijnberg in zijn boek beschrijft. Kritisch is zoals je merkt een heel belangrijk woord als het over dit boek gaat. Dat is dus ook de uiteindelijke samenvatting van dit boek: kritisch. En het kan nooit kwaad om kritisch te zijn over je eigen vak. Dit maakt je alleen maar beter en professioneler in je eigen beroep.

Geef een reactie

